mgr Urszula Manierak
godziny pracy w roku szkolnym 2024/2025:
PONIEDZIAŁEK 8:30-13:30 GRUPA „ELFIKI”
ŚRODA 8:30-13:30 GRUPA „BIEDRONKI”
CZWARTEK 8:30-13:30 GRUPA „SMERFY”
Logopeda to specjalista zajmujący się diagnozowaniem, stymulacją rozwoju mowy, profilaktyką oraz terapią zaburzeń mowy.
Zadania logopedy przedszkolnego:
- prowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy dzieci
- diagnozowanie logopedyczne oraz, odpowiednio do jego wyników, udzielanie pomocy logopedycznej dzieciom
- prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej w zależności od rozpoznanych potrzeb;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem dziecka
- wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli.
Wczesna diagnoza i opieka logopedyczna pozwala na wychwycenie i korygowanie nieprawidłowości w zakresie budowy oraz sprawności aparatu artykulacyjnego, przyczyn występujących wad wymowy lub opóźnień rozwoju mowy w stosunku do obowiązującej normy. Często nie wystarcza samo dojrzewanie dziecka, aby istniejące problemy zniknęły. Przedłużające się wadliwe nawyki, prowadzą do utrwalania się wad wymowy i wtórnych problemów w postaci np. deformacji zgryzu, trudności w relacjach społecznych, niepowodzeń szkolnych.
Diagnoza logopedyczna
Jest to pierwszy krok w pracy logopedycznej z dzieckiem. Określa, czy dziecko potrzebuje tego typu pomocy a w przypadku zakwalifikowania na terapię logopedyczną pozwala na zaplanowanie wszystkich podejmowanych później działań. Podczas diagnozy badaniu oraz obserwacji podlegają następujące aspekty rozwoju mowy dziecka:
- rozumienie mowy,
- komunikacja,
- artykulacja,
- słuch fonemowy – umiejętność różnicowania głosek,
- sprawność narządów artykulacyjnych,
- warunki anatomiczne jamy ustnej,
- sposób oddychania i połykania,
- lateralizacja,
- oczekiwane rozwojowo umiejętności poznawcze.
Zajęcia logopedyczne mają charakter indywidualny lub grupowy (w grupach 2, 3-osobowych). Dzieci posiadają zeszyty, ułatwiające kontakt z rodzicami i systematyczną pracę nad korygowaniem nieprawidłowej wymowy. Zajęcia logopedyczne prowadzone są w atrakcyjnej zabawowej formie, nie mogą trwać zbyt długo i dlatego też wymagają stałego utrwalania prawidłowych nawyków, aby mogły przynieść sukces. Rodzice – również ci, których dzieci nie uczęszczają na zajęcia logopedyczne – mają możliwość konsultacji z logopedą, który wyjaśni wszelkie wątpliwości dotyczące rozwoju mowy ich pociech, odpowie na pytania, pokaże jak ćwiczyć z dzieckiem w domu.